Priset

Något som kan vara svårt i en affärsverksamhet är att sätta rätt försäljningspris. Att satsa på ett så lågt pris som möjligt behöver inte alltid vara det bästa. Vissa produkter behöver ett högt pris för att bli accepterad som kvalitetsvaror.

Det finns flera faktorer som påverkar priset på en vara eller tjänst. En av dem är kunderna, eftersom kunden måste vara villiga att köpa produkten för det tilldelade priset. Är priset för högt kan kunden avstå från att köpa, köpa från en konkurrent eller köpa en helt annan produkt som uppfyller behovet. 

Den andra påverkan är konkurrenterna. Priset får inte överstiga konkurrenternas pris för en liknade produkt. I så fall kommer kunderna köpa av konkurrenten.

Tillsist har kostnaderna påverkan på priset. Försäljningspriserna måste täcka produktens kostnader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0